کمپرسور و نحوه استفاده در میکس
در مباحث میکس صدا، تجهیزات و لوازم بسیاری وجود دارند که با استفاده از آنها میتوانید صداهایی که در اختیار دارید را پردازش کنید و به کیفیت مورد نظر خود دست پیدا کنید. اما در میان تمامی این ابزارها، اکولایزر و کمپرسور شاید مهمترین و پراستفاده ترین باشند. در این مقالات پیانو ایران سایت سازکالا به عنوان راهنما در کنار ما خواهد بود.
تقریبا بسیاری از مهندسین صدا بیشتر کارهای میکس خود را با استفاده از اکولایزر و کمپرسور انجام میدهند و همین موضوع باعث می شود تا اهمیت استفاده از این ابزار برای افراد تازه وارد بیشتر شود.
اما همانند اکولایزرها که هر کدام از آنها دارای رنگ و صدای خاص میباشند، کمپرسورها نیز دارای طراحیهای متفاوتی هستند که این موضوع باعث شده تا صدای آنها و رنگی که به صدای شما میدهند، متفاوت باشد.
در ادامه این مقاله به شما 4 نوع اصلی کمپرسورها را معرفی میکنیم و نحوه استفاده از آنها در انواع ترکها را برای شما شرح میدهیم. پس از خواندن این مقاله، شما اطلاعات بهتری نسبت به کمپرسورها خواهید داشت و از کمپرسورهای مناسب در میکسهای خود استفاده خواهید کرد.
کمپرسورهای VCA یا Voltage Controlled Amplifier
یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین طراحیهایی که میان کمپرسورها وجود دارد، کمپرسورهای VCA میباشد. یکی از مهمترین نکته های که در مورد این کمپرسورها وجود دارد این است که تمامی پارامترهای مهم در این کمپرسورها در اختیار شما قرار گرفتهاند و میتوانید از آنها برای شکل دادن به صدای خود استفاده کنید.
از این پارامترها میتوانیم به Threshhold، Attack، Release، Ratio و حتی در برخی از کمپرسورها، به پارامتر Knee اشاره کنیم.
دلیل این که بسیاری از مهندسان صدا از این کمپرسورها در میکسهای خود استفاده میکنند، این است که صدایی که این کمپرسورها تولید میکنند صدایی بسیار انعطاف پذیر است. شما میتوانید با استفاده از اتک کند، باعث شوید که المان کمپرس شده کوبش بیشتری داشته باشد، و یا میتوانید با استفاده اتک سریع آن را حجیمتر کنید.
همچنین این کمپرسورها از نویز بسیار کمی برخوردار هستند که این موضوع نیز باعث محبوبیت بیشتر آنها میشود. از مشهورترین کمپرسورهایی که از طراحی VCA بهره میبرند میتوانیم به کمپرسورهای موجود در کنسولهای SSL، کمپرسور SSL G Bus و همچنین کمپرسور API 2500 اشاره کنیم.
کمپرسور های FET یا Field Attack Transistor
این کمپرسورها همانگونه که از نام آنها پیداست، برای اعمال Gain Reduction از ترانزیستورها استفاده میکنند.
نکتهای که باید در مورد استفاده از این کمپرسورها بدانید این است که اتک تایم آنها، حتی در کندترین حالت نیز از اکثر کمپرسورهای دیگر به مراتب سریع تر است و همین موضوع باعث میشود تا المانهایی که توسط این کمپرسورها کمپرس میشوند، صدایی بسیار پر انرژی ای را داشته باشند.
این کمپرسورها همچنین مقداری دیستورشن و هارمونیک به صدای شما اضافه میکنند که در برخی از المانها مانند وکال میتوانید باعث شود تا وکال شما به راحتی در یک میکس شلوغ شنیده شود.
اما دیستورشن و رنگ صدای زیادی که این کمپرسور به صدای شما میدهد باعث شده تا این کمپرسورها جهت استفاده در میکس باس مناسب نباشند.
بسیاری از مهندسین صدا از این کمپرسورها برای میکس وکال، گیتارها، کیک و اسنیر خود استفاده میکنند. از مشهورترین کمپرسورهای FET نیز میتوانیم به کمپرسور 1176 اشاره کنیم.
کمپرسور های Optical
کمپرسورهای اپتیکال که به اختصار به آن ها Opto نیز گفته میشود، از یک رزیستور نوری برای اعمال کمپرس بر روی صدا استفاده میکنند.
به عبارت دیگر، مقدار ورودی صدای شما در روشنایی چراغی که درون این کمپرسورها قرار میگیرد، تاثیر میگذارد و همین موضوع باعث میشود تا هر چه مقدار ورودی صدا و یا ناب Input این کمپرسورها بیشتر درایو شوند، چراغ داخل این کمپرسورها نیز بیشتر روشن شود و به این ترتیب، Gain Reduction بیشتری را از این کمپرسورها دریافت کنید.
این کمپرسورها، صدایی بسیار موسیقایی و نرمی را تولید میکنند. نه مثل کمپرسورهای FET صدای شما را پر انرژی می کنند و نه مانند کمپرسورهای VCA صدای بدون نویزی دارند. صدای آنها صدایی بسیار نرم است که در اکثر مواقع برای به هم چسباندن المانهای مختلف استفاده میشود.
یکی از تکنیک های مشهور در میکس وکالها، استفاده از دو کمپرسور به طور همزمان است. در این تکنیک شما ابتدا با استفاده از کمپرسورهای FET داینامیک رنج وکال را کاهش میدهید و آن را روی میکس میآورید و سپس با استفاده از یک کمپرسور Opto، صدای وکال خود را گوش نواز میکنید. از مشهورترین کمپرسورهای Opto میتوانیم به کمپرسورهای La-2a و Cl1b اشاره کنیم.
کمپرسور های Tube
در آخر نیز، کمپرسورهای Tube را داریم که برای تولید آنها از تیوب های وکیومی استفاده میشود. تفاوت اصلی این کمپرسورها با کمپرسورهای اپتیکال این است که کمپرسورهای اپتیکال از تیوبها تنها برای رنگ صدا استفاده می کنند، اما کمپرسور های تیوب از تیوب ها برای Gain Reduction بر روی المان ها استفاده میکنند.
این موضوع باعث میشود تا اتک تایم این کمپرسورها به مراتب کند تر از دیگر انواع کمپرسور باشد و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از مهندسان صدا از این نوع کمپرسورها برای میکس باس ها و یا انواع باس های موجود در میکس خود استفاده کنند. با استفاده از این کمپرسورها در میکسهای خود میتوانید جزئیات کوچک را در آهنگ خود بیشتر مشخص کنید. برای خرید محصولات sazkala.com مراجعه نمایید.
از مشهور ترین کمپرسورهایی که از این نوع طراحی بهره می برند می توانیم به کمپرسور Fairchild 670 اشاره کنیم که از پر طرفدار ترین کمپرسورهای مسترینگ به شمار می رود.